joi, 3 octombrie 2019

Reflecții la sfârșit de terapie


Azi o clientă a mea a venit în cabinet cu următorul discurs: ”Mă simt mult mai bine, m-ați ajutat mult, doresc să închei ședințele.”
Nimic nu mă bucură mai mult. Este ca și cum cineva mi-ar da un premiu mult râvnit. Semnul succesului unei terapii este independența pacientului: când omul și-a revenit din groapa interioară unde era căzut, s-a ridicat la suprafață și e gata să meargă mai departe, accesându-și resursele și știind că viața îi va mai aduce, poate, și coborâșuri, dar fiind acum mai pregătit să le parcurgă – cu mai puțină dramă, cu mai multă maturitate, încredere în sine și fără a se mai lăsa definit de cei din exterior care nu știu ce se întâmplă în mintea, sufletul sau viața ei/lui, deci oricum nu pot oferi definiții valide.

Am construit, așadar, împreună cu clienta mea, trusa de instrumente pe care le-a dobândit pe parcursul terapiei: adică o listă cu ceea ce a învățat și ceea ce a ajutat-o cel mai mult să atingă obiectivele pe care ni le-am propus în prima ședință (eram după 3 luni și jumătate de terapie). Trec aici doar câteva dintre ele:
-          ”În ceea ce privește sentimentul de inferioritate pe care îl aveam, am realizat că fiecare om are locul și menirea lui în viață”;
-          ”Legat de anxietatea de performanță, dacă ratez un examen sau o poziție profesională înseamnă că mai am de învățat/de așteptat sau pur și simplu poate drumul meu nu trece pe acolo, am altă direcție de urmat”;
-          ”Frica de abandon dispare când știu că ce este al meu rămâne al meu orice ar fi, ce nu este al meu va dispare oricât m-aș strădui să îl păstrez și oricâte compromisuri aș face pentru asta”;
-          ”Când viața îmi va pune pe tavă și fructe amare, am învățat să caut ce avantaje îmi aduc acele fructe”.
Etc. etc. Dar ce a contat cel mai mult, a spus ea, ”au fost acele eliberări emoționale” – adică exerciții de conștientizare și exprimare a emoțiilor reprimate în trecut care o țineau prizonieră și nu o lăsau să vadă decât o realitate orientată împotriva ei. De exemplu, dacă până acum asocia un magazin dintr-o anumită zonă a orașului cu stări negative pentru că ani de-a rândul, trecând pe acolo, era foarte nefericită, astăzi, trecând pe lângă acel magazin, l-a văzut ca pe... un simplu magazin, neutru, fără încărcătura emoțională pe care de obicei i-o atribuia.
Am privit-o cu admirație și bucurie. Da, succesul ei terapeutic a avut drept prim ingredient dorința ei uriașă de a se transforma. Al doilea a fost, fără îndoială, puterea instrumentelor de vindecare emoțională pe care le-am învățat de la Brandon Bays și echipa ei – cele incluse în metoda ”Călătoria”. Sunt instrumente care ne redau nouă înșine după perioade în care am adunat emoții negative, ne readuc claritatea percepției și gândirii, ne vindecă relațiile cu cei importanți pentru noi și ne ajută să lăsăm în urmă trecutul de care, poate, eram agățați prin resentimente, regrete ori durere emoțională.
Ele pot fi folosite nu doar în demersurile de vindecare emoțională, ci și în prevenție, ca să nu lăsăm să se instaleze în suflete și cugete tipare dezadaptative de gândire și simțire care, neadresate, pot afecta persoana ani buni de viață. Acesta e de fapt visul meu – să facem prevenție emoțională. Și de aceea continui să predau aceste instrumente în seminariile pe care le susțin: pentru că merităm să trăim liberi de emoțiile negative care ne întunecă bucuria de a trăi, capacitatea de a ne cunoaște și exprima potențialul ori sentimentele frumoase pentru cei dragi.
Nimic nu mă bucură mai mult decât să văd un om aflat la sfârșitul terapiei în care și-a redobândit încrederea în sine și în Viață, capacitatea de a se ridica după eventuale căderi, libertatea interioară și deschiderea inimii.
Ceea ce doresc tuturor celor care își caută libertatea interioară (și) prin mersul la un psihoterapeut/consilier psihologic ori de dezvoltare personală.


Următoarele seminarii pe care le voi susține le găsești aici:
”Journey Experience” - Seminar de bază metoda Călătoria, 18-20 octombrie 2019, Constanța
Retragerea ”Abundența Conștientă” – 22-24 noiembrie 2019 (doar pentru absolventii seminarului Journey Experience)


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu