Am tradus aici un articol despre o mamă care abordeaza sănătos emoțiile neplăcute ale copilului ei aflat într-un moment de stres.
”Fiul meu de 4 ani se băgase în pat și se așezase cu
fața la perete când mi-a pus marea întrebare:
”Unde e Glenn?”
Tonul
lui făcea ca întrebarea să sune ca un detaliu nesemnificativ, dar eu știam
exact despre ce e vorba. Glenn era tocmai opusul a ceva nesemnificativ – un
drăguț tigrișor de pluș cu care fiul meu dormea încă de când a putut să țină pentru
prima oară ceva în brațe.
Soțul
meu s-a oferit să coboare scările pentru a-l căuta, iar eu am comentat absentă
că nu-l văzusem pe Glenn în seara ceea, ceea ce era cam ciudat.
Auzindu-mă,
fiul meu s-a întors încet cu fața către mine fără a mă privi, cu mintea
alergându-i nebunește. Ochii priveau fix undeva în spate, iar gura i se mișca
la fiecare gând. S-a uitat la mine când a realizat ce s-a petrecut, și-a strâns
umerii și s-a ridicat în timp ce îl cuprindea panica:
Apoi
a strigat:
”L-am lăsat pe Glenn pe bancheta din spate a mașinii lui
Gigi!”
Gigi,
evident, locuia într-un alt stat, ceea ce însemna că ne confruntam cu prima
noapte a copilului meu de când era bebeluș – prima noapte din mica lui memorie
– fără Glenn în brațele lui.
Desigur,
îl mai pierdusem pe Glenn, dar îl găsisem întotdeauna înainte de culcare, chiar
dacă uneori avusesem nevoie de ore întregi de căutare. Altădată, copilul meu
ținuse jucăria afară pe fereastra mașinii și din greșeală îi dăduse drumul, așa
că Glenn petrecuse un pic de timp la linia galbenă a unei străzi aglomerate.
Cu toate acestea, nu dormise niciodată fără
Glenn.
Șocul inițial a fost, evident,
urmat de curenți electrici de furie care i-au traversat corpușorul. Lovea cu
pumnul în aer, strângea din dinți și striga: ”NU DORM FĂRĂ GLENN! NU MĂ CULC
PÂNĂ CÂND EL NU E AICI! NU MĂ MAI CULC NICIODATĂ!” Și din nou lovituri cu
pumnul în aer, strâns din dinți, câteva răsuciri furioase pe podea.
În
acest moment, soțul meu s-a întors din căutarea lui inutilă și m-a privit,
căutând soluții: Ce facem acum, mamă?
Nu știu dacă privirea pe care i-am aruncat-o reflecta
încredere, înțelepciune și claritate, dar, mă credeți sau nu, chiar asta am
simțit.
Pentru că, exact când aveam cea mai mare nevoie, mi-am
amintit de analogia cu trenul.
Analogia care mi-a
schimbat viața
Această
analogie nu era ceva nou, ci ceva ce învățasem în anii când îmi făceam terapie
înainte să am copii, ceva ce auzisem mai mult, ca un clișeu utilizat excesiv.
Sincer, mă cam luptasem să o aplic când era vorba de explozia propriilor mele
emoții, dar aici, cu copilașul izbindu-se de podea ca un pește scos din apă,
mi-a apărut ca fiind singurul răspuns rezonabil.
Analogia este următoarea:
Emoțiile neplăcute sunt tuneluri,
iar noi suntem trenuri care trecem prin
ele.
Trebuie
să trecem prin tot acest întuneric al emoțiilor pentru a ajunge - știați că
asta voi spune! – la calmul și lumina pacifică de la capătul tunelului.
Sună simplu, dar e mult mai ușor de
zis decât de făcut.
Unde greșesc părinții bine intenționați
Problema este că noi, ca părinți
bine intenționați, încercăm adesea să îi oprim pe copii în călătoria lor
printr-un tunel emoțional.
De exemplu, privindu-mi copilul
cum se lupta cu furia și tristețea lui și frica de a dormi fără jucăria lui
dragă, aș fi putut spune, foarte ușor:
E vorba doar de o noapte. O să-l recuperăm mâine.
Avem atâtea alte jucării de pluș, dormi cu una dintre ele
în noaptea asta.
O să fii bine, îți promit.
Fără
îndoială, acestea ar fi fost afirmații adevărate, dar nu ar fi ajutat.
Adesea, când copii noștri se luptă cu un sentiment
neplăcut – tristețe, mânie, frică, jenă, singurătate, vinovăție – încercăm să
le oferim explicații logice ca să iasă din stările acelea. Le explicăm de ce
reacția lor e exagerată sau cum NOI ȘTIM că totul va fi bine până la urmă.
Încercăm
să ne ajutăm copiii, bineînțeles, dar dacă dăm la o parte câteva straturi, cred
că vom constata că ceea ce facem de fapt este că încercăm să ne facem PE NOI
ÎNȘINE să ne simțim mai bine. Pentru că durerea copiilor noștri NE doare atât
de profund și ne face PE NOI să simțim un disconfort acut.
Noi
suntem cei care vrem ca ei să se oprească din plâns cât mai repede – nu ei.
Revenind
la analogie: dacă emoțiile sunt tuneluri și noi suntem trenuri care trec prin
ele, atunci trebuie să continuăm să mergem prin tunel până ieșim în partea
cealaltă.
Când
noi, adulții, ne confruntăm cu propriile lupte emoționale, încercăm să ieșim
din tunel prea devreme – izbindu-ne de pereți, ignorând ecoul de peșteră și
întrebându-ne confuzi de ce nu putem vedea încă lumina zilei.
Uneori
ne luptăm cu întunericul, închidem ochii față de el și pretindem pur și simplu
că nu suntem deloc în tunel. Sunt bine,
mulțumesc.
Uneori
facem o mulțime de alte lucruri – mâncăm înghețată, bem vin, facem cumpărături
online, alergăm la maratoane, ne uităm pe Netflix, jucăm jocuri pe telefon sau
citim nebunește pe Facebook – pentru a ne distrage de la faptul că suntem în
tunel.
Dar nici unul dintre aceste lucruri nu ne va
scoate din tunel, nu-i așa?
Apoi, când ÎN SFÂRȘIT ne dăm voie să
strigăm, să izbim cu pumnii în podea și să plângem bine, dintr-odată ne simțim
mult mai bine.
La fel se întâmplă și cu
copiii noștri. Nu putem să-i învățăm vreo ieșire laterală secretă acolo unde nu
există o astfel de ieșire. Nu există nici o altă cale de a ieși dintr-o emoție
decât prin ea – și este rolul nostru să îi ghidăm să facă asta.
De aceea, nu i-am
spus nici un cuvânt fiului meu. În loc de asta, m-am așezat lângă el în timp ce
valurile de furie s-au topit într-un tremur al corpului și a început să plângă.
Când am simțit că e bine să fac asta, am început să îi masez ușor spatele – tot
fără să vorbesc. A continuat să plângă,
iar și iar.
Când lacrimile au început să-i șiroiască pe obrăjori, am
realizat că tocmai făcusem ceea ce Gordon Neufeld și Gabor Mate numesc “a dansa
cu copiii noștri prin lacrimile lor.” În cartea lor Hold On to Your Kids ei
scriu:
“…un părinte trebuie să danseze cu lacrimile copilului
lui, cu atitudinea de a lăsa totul să vină si să treacă și cu sentimentul care apare în
urma acestui ”a lăsa să treacă”… (Un părinte trebuie) să fie alături de copilul
lui când acesta experimentează frustrarea și să îi ofere alinare. Ideea nu este
de a-i da o lecție, ci de a lăsa frustrarea să se transforme in tristețe... Mult mai
important decât cuvintele noastre este sentimentul copilului că noi suntem
acolo cu el, nu împotriva lui.”
Gândindu-mă la asta, m-am bucurat
când copilul meu a început să plângă, pentru că am știut că asta însemna că el
își parcurgea tunelul emoțional și nu se blocase în el.
A plâns, și-a plâns, și-a plâns.
Până când nu a mai plans.
Până când s-a ridicat brusc de pe podea, a căutat cu privirea o carte
despre câini care obținuseră recorduri mondiale, a scos-o din bibliotecă și a
început să o răsfoiască. Ca și cum nimic
nu se întâmplase.
Am tras cu ochiul la ceas. Trecuseră opt minute.
Dezvoltarea
rezistenței psihice
Am decis că ar fi OK să-i vorbesc
acum, așa că l-am întrebat dacă vrea să facem un plan. I-am spus că știu că o să-i fie
greu în noaptea asta, dar ne putem gândi împreună la câteva idei care să-i
fie de ajutor.
(Dacă
aș fi sugerat așa ceva cu două minute mai devreme, ar fi EXPLODAT. Dar pentru
că am așteptat până când trenul lui a ieșit din tunel, acum era bine.)
Fără
nici o sugestie din partea mea, copilul meu de 4 ani a ales două animale de
pluș cu care să doarmă în acea noapte, apoi m-a întrebat dacă poate să mai
citească din încă două cărți înainte de a adormi pentru a face ca seara să fie
mai specială.
Mai
târziu, când l-am sărutat de noapte bună și el s-a întors pe-o parte ca să
adoarmă, mi-a zis împăcat: ”O să-mi fie bine în noaptea asta.”
Da,
dragul meu copil, o să-ți fie bine.
Pentru
că așa se dezvoltă rezistența psihică.
Dacă
ne-am fi urcat în mașină să ne ducem după Glenn, nu am fi dezvoltat rezistența
psihică.
Nici
dacă i-aș fi spus iar și iar că nu e mare lucru, că e doar o noapte fără un
animăluț de pluș, nu am fi dezvoltat rezistența psihică. Mesajul ar fi fost că
durerea lui nu e valabilă și că luptele lui interioare nu merită luate în
serios.
Dar
cum, să stai așa, pur și simplu, alături de el cât timp el trece prin tunelul
furiei? Să îl lași să simtă furia și panica și să iasă la suprafață singur? ACEASTA
ÎNSEAMNĂ SĂ DEZVOLTĂM REZISTENȚA PSIHICĂ.
Amintește-ți rolul tău
Deci
data viitoare când copilul tău este profund frustrat, mânios sau supărat,
amintește-ți care este de fapt rolul părintelui într-o astfel de situație.
Rolul
părintelui este de:
o
A oferi alinare cât timp copilul simte frustrarea.
o
A-l susține când plânge pentru a elibera frustrarea.
o
A fi empatic cu lupta interioară a copilului
o
A permite ca lecțiile vieții să fie învățate natural – nu
prin predici.
o
A sprijini călătoria copilului prin tunelul emoțional
Rolul
părintelui NU este de a-l face pe copil să se oprească cât mai repede.
În acest caz lacrimile sunt un
semn de succes parental, nu de eșec.
Deci,
mângâie-ți copilul pe spate și stai alături de el în tăcere. Rămâi cu el în
timp ce parcurge tunelul emoțiilor sale. Și fii cu el și atunci când ajunge în
cele din urmă la lumina calmă, pacifică, de la capătul tunelului.”
(Sursa: http://pickanytwo.net/the-train-analogy-that-will-change-how-you-see-your-crying-child/#more-6321)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu