Iată aici traducerea și adaptarea unui articol pe care mi-aș fi dorit să îl
citesc mai de timpuriu în viața mea.
El tratează despre factorii care ne
fortifică psihologic în momentele/perioadele dificile din viață și ne ajută să
prevenim depresia.
”Norman Garmezy,
specialist în psihologia dezvoltării și clinician la Universitatea din
Minnesota a întâlnit mii de copii în cei 4 decenii de cercetări pe care le-a
întreprins. Dar un băiețel i-a atras în mod special atenția. Avea 9 ani, o mama
alcoolică și un tată absent. În fiecare zi, venea la școală cu exact același
sandwich: 2 felii de pâine cu nimic între ele. Acasă nu avea la dispoziție nici
o altă mâncare și pe nimeni care să o gătească. Chiar și așa, își amintea
ulterior Garmezy, copilul voia să fie sigur că ”nimănui nu-i va fi milă de el
și nu va afla despre incapacitatea mamei lui.” În fiecare zi, fără excepție,
intra în clasă cu un zâmbet pe față și cu ”un sandwich cu pâine” în ghiozdan.
Copilul cu sandwich-ul
cu pâine făcea parte dintr-un grup special de copii – primul dintre multele –
despre care Garmezy avea să afle că au reușit, chiar au excelat, în viață, în
ciuda unor circumstanțe extrem de dificile.
Aceștia erau copii care
manifestau ceea ce Garmzy a numit ulterior ”reziliență”. (El este recunoscut pe
scară largă ca fiind primul care a studiat conceptul în situații experimentale)
Pe parcursul mai multor
ani, Garmezy a vizitat școli din întreaga țară, focalizându-se pe cele din
zonele defavorizate economic și urmând un protocol standard. El organiza
ședințe cu directorii, cu asistenții sociali sau asistentele medicale și punea
aceeași întrebare: Există copii al căror istoric de viață trăgea inițial un
semnal de alarmă – copii care aveau mare probabilitate de a deveni copiii-problemă
– care în schimb, au devenit, în mod surprinzător, o sursă de mândrie?
”Îi întrebam: ”Puteți
identifica copii stresați care reușesc aici, la școală?””
Într-un interviu din
1999 Garmezy spunea: ”De obicei se lăsa o pauză lungă după întrebarea mea,
înainte să vină și răspunsul.” Dacă aș fi întrebat: ”Aveți copii în această
școală care au tulburări?”, răspunsul nu ar fi întârziat nici o secundă. Dar
să fie întrebați despre copii care se adaptau bine și erau buni cetățeni la
școală, reușind, deși proveneau din medii foarte perturbate – acesta era un nou
tip de întrebare. Așa am început.”
Reziliența constituie o
provocare pentru psihologi. Dacă ți se poate prezice că o ai sau nu depinde în
mare măsură nu de vreun test psihologic anume, ci de modul în care decurge
viața ta. Dacă ești suficient de norocos să nu fi experimentat niciodată vreo
adversitate, nu vei ști cât de rezilient ești. Doar când te confrunți cu
obstacole, stress și alte amenințări din mediu atunci poate fi observată
reziliența sau lipsa ei: Sucombi sau învingi?
Amenințările din mediu
pot veni în diferite forme. Unele sunt rezultatul statutului economic scăzut și
al condițiilor de trai provocatoare. (Acestea sunt amenințările studiate în
munca lui Garmezy).
Adesea, astfel de
amenințări – părinți cu probleme psihologice sau alte probleme; expunere la
violență sau maltratatre; a fi copilul unor părinți care parcurg un divorț
problematic – sunt cronice.
Alte amenințări sunt
acute: experiența unei întâlniri violente traumatizante sau asistarea la una:
de exemplu a fi implicat într-un accident.
Ceea ce contează este
intensitatea și durata stresorului. În cazul stresorilor acuți, intensitatea
este de obicei crescută. Stresul rezultat din adversitatea cronică, scria
Garmezy, poate fi mai mic – ”dar el exercită un impact repetitiv și cumulativ
asupra resurselor și adaptării și persistă multe luni în șir și adesea mult mai
mult.”
Înainte
de cercetarea făcută de Garmezy asupra rezilienței
cele mai multe cercetări asupra traumelor și evenimentelor negative de viață aveau
o orientare opusă. În loc să caute punctele forte, ele investigau domeniile de
vulnerabilitate, experiențele care îi făceau pe oameni susceptibili de rezultate
slabe în viață (sau îi făceau să devină copii ”cu tulburări”, cum spunea Garmezy).
Garmezy a deschis poarta
studierii factorilor protectori: elementele din mediul sau personalitatea unui
individ care favorizează succesul, în ciuda provocărilor pe care le-au avut de înfruntat.
Garmezy
s-a retras din cercetare înainte să ajungă la concluzii definitive – cariera lui
a fost scurtcircuitată de instalarea timpurie a bolii Alzheimer – dar studenții
și urmașii lui au identificat doouă grupe de factori: cei individuali,
psihologici și cei externi, de mediu sau dispoziția pe de o parte și norocul de
cealaltă.
În anul 1989 Emmy Werner,
psiholog al dezvoltării, a publicat rezultatele unui studiu realizat pe
perioada a 32 de ani. Ea a urmărit 698 de copii în Kauai, Hawaii, dinainte de
momentul nașterii lor până în al treilea deceniu de viață.
Pe parcurs, ea i-a monitorizat
pe măsură ce erau expuși la stres: stresul maternal în uter, sărăcie, probleme
în familie ș.a.m.d.
Două treimi dintre copii
proveneau din medii care erau stabile, de success, fericite; cealaltă treime fuseseră
calificați ca fiind ”de risc”.
Ca și Garmezy, ea a
descoperit curând că nu toți copiii aflați în situații de risc au reacționat la
stres în același fel. Două treimi dintre ei ”au dezvoltat probleme serioase de
învățare sau comportamment până la vârsta de 10 ani sau au avut probleme de
delicvență, de sănătate mentală ori sarcini adolescentine până la vârsta de 18
ani. Dar treimea rămasă au devenit tineri adulți competenți, încrezători și protectori”.
Ei au atins succesul academic, domestic și social – și erau mereu gata să
folosească oportunitățile care apăreau.
Ce îi diferenția pe
copiii rezilienți de ceilalți?
Pentru că individizii din lotul ei experimental au
fost urmăriți și testați consecvent pe parcursul a trei decenii, Werner a avut
multe date la dispoziție.
Unele elemente aveau de-a face cu norocul: copiii rezilienți avuseseră de obicei o legătură
puternică cu un părinte, profesor, furnizor de îngrijire sau altă figură de tip
mentor.
Dar un alt set de elemente,
destul de larg, era psihologic, conex cu modul în care copiii răspundeau
mediului. De la o vârstă fragedă copiii
rezilienți tindeau să ”privească lumea în termenii lor”. Erau autonomi și
independenți, căutau noi experiențe și aveau ”o orientare social pozitivă”.
”Deși nu erau dotați în
mod special, acești copii utilizau în mod eficient orice abilități aveau”,
scria Werner. Și poate cel mai important, copiii rezilienți aveau ceea ce psihologii
numesc ”locus intern al controlului”: ei considerau că ei înșiși își influențau
realizările și nu circumstanțele. Copiii rezilienți se vedeau ca fiind
orchestratorii propriilor lor destine.
Werner a mai descoperit
și că reziliența se poate schimba în timp. Unii dintre copiii rezilienți erau în
mod special ghinioniști: ei au experimentat stresori puternici multipli în momente
vulnerabile și reziliența lor s-a evaporat.
Reziliența, explică Emmy
Werner, este ca un calcul constant: ce parte a ecuației cântărește mai mult,
reziliența sau stresorii? Stresorii pot deveni atât de intenși încât reziliența
să fie copleșită. Pe scurt, cei mai mulți oameni au un punct în care clachează
interior.
Pe de altă parte, unii
oameni care nu erau rezilienți când erau mici au învățat cumva abilitățile care
țin de reziliență. Ei au reușit să depășească adversitatea din viețile lor și
au înflorit ca și cum ar fi fost rezilienți pe tot parcursul drumului lor în
viață. Aceasta, desigur, ridică întrebarea cum
anume reziliența poate fi învățată.
George Bonanno,
psiholog clinician de la Colegiul Profesorilor Universitari din Columbia care
conduce Laboratorul de Pierdere, Traumă și Emoții a studiat reziliența timp de
mai bine de 25 de ani. Garmezy, Werner și alții arătaseră că unii oameni sunt
mai buni decât alții la înfruntarea adversităților; Bonanno a căutat să afle de
unde provine această variație.
Teoria lui Bonanno asupra
rezilienței începe cu o observație: cu toții posedăm un sistem fundamental stres-răspuns
care a evoluat de-a lungul milioanelor de ani șși pe care îl împărtășim cu
animalele. Vasta majoritatea a oamenilor foloseste destul de bine acest sistem
pentru a gestiona stresul.
Când vine vorba despre
reziliență, întrebarea care se pune este: De ce unii oameni utilizează acest
sistem mai frecvent sau mai eficient decât ceilalți?
Unul dintre elementele centrale ale rezilienței,
a descoperit Bonanno, este percepția: Conceptualizezi un eveniment ca traumatic sau ca pe o oportunitate
de a învăța și a te dezvolta? ”Evenimentele nu sunt traumatice până când nu le
experimentăm ca fiind traumatice”, spune Bonanno.
A numi ceva ”eveniment
traumatic duce la o reprezentare negativă asupra faptelor”. El a propus un termen diferit: ”EPT,
eveniment potențial traumatic”, pe care îl consider mai potrivit.
Teoria este simplă și
la obiect. Fiecare eveniment
înspăimântător, indiferent cât de negativ poate părea din anumite puncte de
vedere, are potențialul de a fi traumatic sau nu pentru persoana care îl experimentează.
(Bonanno se focalizează pe evenimente negative acute în care poți fi serios
afectat; ceilalți care studiază reziliența, cinclusiv Garmezy și Werner, au o
privire mai largă.)
Să luăm drept exemplu
ceva teribil, cum ar fi moartea bruscă a unui prieten apropiat: poți fi trist,
dar dacă găsești o modalitate de a concepe acel eveniment ca având un anumit
sens – poate că duce la o mai bună conștientizare asupra unei anumite boli, să
spunem, sau la legături mai strânse cu comunitatea – atunci el poate să nu fie
văzut ca o traumă.
Într-adevăr, Werner a constatat că indivizii
rezilienți raportau mult mai des că aveau surse de suport religios sau
spiritual decât cei care nu aveau.
Experiența nu este
inerentă în eveniment; ea rezidă în construcția psihologică pe care o facem în
jurul evenimentului.
Din acest motiv, spune Bonanno,
evenimentele ”stresante” sau ”traumatice” în sine nu au atât de mare putere predictivă
când vine vorba de rezultatele în viață. ”Datele prospective epidemiologice
arată că expunerea la evenimente potențial traumatice nu prezice funcționarea
ulterioară”, spune el. ”Ea este predictivă doar dacă există un răspuns negativ.”
Cu alte cuvinte, a trăi
prin adversitate, fie ea răspândită în mediu sau un eveniment negative acut, nu
garantează că vei suferi atunci când mergi înainte în viață. Ceea ce contează
este dacă adversitatea devine traumatizantă.
Vestea bună este că putem învăța cum anume să
construim reprezentări pozitive ale evenimentelor chiar negative din viața
noastră. ”Putem să ne facem pe noi înșine mai mult sau
mai puțin vulnerabili prin modul în care ne gândim la lucruri”, spune Bonanno.
În cercetările făcute în
Columbia, savantul specialist în neuroștiințe Kevin Ochsner arată că a-i învăța
pe oameni să se gândească la stimuli din mediu în moduri diferite – să îi redefinească
în termeni pozitivi când răspunsul inițial este negativ sau într-un mod mai
puțin emoțional când răspunsul inițial este ”fierbinte” din punct de vedere emoțional
– modifică modul în care ei experimentează stimulul și reacționează la el.
Putem să-i instruim pe oameni să își regleze
emoțiile, iar această instruire pare să aibă efecte durabile.
Cercetări similare au fost făcute în legătură cu stilurile
explicative – tehnicile pe care le folosim pentru a explica evenimentele.
Una dintre acestea este cercetarea lui Martin
Seligman, psiholog la Universitatea
din Pensylvania, pionier al psihologiei positive. Seligman a constatat că a
instrui oamenii să își schimbe stilul explicativ:
- De la intern la extern
(”Evenimentele negative nu sunt vina mea”)
- De la global la
specific (”Acesta este doar un eveniment minor mic, nu un indicator masiv că
viața mea e în neregulă”)
- De la permanent la
impermanent (”Pot schimba situația în loc să o consider definitivă”)
i-a făcut pe oameni să aibă
succes psihologic și să fie mai puțin predispuși la depresie.
La fel se întâmplă și cu
locusul controlului: nu numai că un locus al controlului intern este corelat cu
perceperea unui stres mai mic, dar schimbarea locusului de la extern la intern
duce la modificări pozitive atât în bunăstarea psihologică, cât și în performanța
obiectivă la muncă.
Abilitățile cognitive care susțin reziliența,
par în acest caz că pot fi într-adevăr învățate în timp, creând reziliență
acolo unde nu a fost deloc.
Din nefericire, și opusul este adevărat. ”Putem
deveni mai puțin rezilienți sau mai puțin înclinați spre reziliență”, spune
Bonanno. ”Putem crea sau exagera stresorii foarte ușor în mintea noastră. Acesta
e pericolul condiției umane.”
Ființele umane sunt capabile de îngrijorare și ruminări:
putem să luăm un lucru minor, să îl amplificăm în cap, să ne tot gândim la el iar
și iar și să ne frământăm până simțim că un lucru minor este cel mai grav lucru
care ni s-a întâmplat vreodată. Într-un anume sens este o profeție care se
auto-îndeplinește. În schimb, dacă definim adversitatea ca pe o provocare devenim
mai flexibili și capabili să o gestionăm, să mergem înainte, să învățăm din ea
și să ne dezvoltăm.
Dacă ne focalizăm asupra ei, o definim ca o
amenințare un eveniment potential traumatic devine o problemă durabilă; devenim
mai inflexibili și este mult mai posibil să fim afectați.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu